György csodálatos gyógyszere

június 8, 2009 § 4 hozzászólás

image_normalEgészen pontosan George a főszereplő és egy rusnya nagymama-banya Roald Dahl meséjében, amely ezt a vasárnapot olyan csodálatosan meggyógyította.

A napokban vettem a vékonyka könyvet a szokásos gyógysoppingoló körutamon a szokásos újságos-könyves-írószeres boltomban, a szokásos végkiárusítás polcról 49 pennyért. Az elhozott kupac jelentős volt, mint nagyságra, mint bukszalapasztó hatásra, de annyira sok ellenérvem volt, illetve hát mellette-érvem a költekezésre, hogy hazajöttek a darabok. Pontosan annyi fontot adtam ki, mint amennyibe egyetlen vadiúj puhatáblás regény kerül a Waterstones-nál meg a normális könyvesboltokban, a kupacomban meg most tényleg válogatott remekművek kerültek.

Roald Dahlt már nagyon régen olvastam, iskoláskori nyarak jutnak eszembe vele kapcsolatosan, meg még az, hogy már akkor is vicces volt és most nem tudom ellenőrizni a fordító kilétét, de jól fordított, most már látom. Ez a mese tényleg kiskamaszoknak íródott, az ő szavaikkal, és nekem is csodálatos élményt adott (a felénél járok, holnap befejezem), hogy a jelzők és határozószók között vannak az új szavak inkább, néhány igéért kellett még a szótárhoz nyúlni, de nagyon haladt a történet és egyre több mondat olvasása közben nevetek fel hangosan. Sikerélmény ám nagyon, hogy értem teljesen a sztorit (Penguin Reader sorozat nyelvtanulóknak, véleményem szerint ez a négyes szint közelében van, semmiképpen nem erősebb) és még a humort is benne.

A belőle elcsíphető nyelvtanulási technikák sem akármilyenek, bár sejtem, hogy R.D. biztosan nem e céllal szőtte a mesét körénk, legyen ez amolyan pozitív hozadék. Itt van egy részlet, ami miatt félredobtam minden könyvféltő elvemet és ceruzát ragadtam, belejegyzeteltem a sorokba a szavakat, a megérteni várókat és az újonnan tanultakat, aláhúzás, karikák, satöbbi.

Most grandmothers are lovely, kind, helpful old ladies, but not this one. She spent all day and every day sitting in her chair by the window, and she was always complaining, grousing, grouching, grumbling, griping about something or other. Never once, even on her best days, had he smiled at George… She didn’t seem to care about other people, only about herself. She was a miserable old grouch.

Kevés kedvem van fordítást rittyenteni szabatosan, csak annyit biggyesztek ide, hogy az a sok g-betűs szó az tulajdonképpen mind a vén szipirtyót jelenti és még a hanghatást is tessék hozzáképzelni. Öt új szó simán, na így kell haladni!

A történet meg a nagyi megjavításáról szóló csínytevésről szól, még több remek beszólással a szipirtyóval kapcsolatban, gyerek-sztori gyerek-félelmekkel, jó szórakozás esős angol délutánokra és ugyanilyen magyar délutánokra is. Vagy vonatra két-három órára. Amíg nem lesz Virágzabálók, addig így telik az idő.

book

  • heni szerint:

    Tőle tanultam anno én is angolul, ki ne hagyd a Matildát, a Charlie-kat, a BFG-t, és természetesen a Tales of the Unexpected-et sem. Még Sue Townsend Adrian Mole sorozata, illetve Clive Barker fantasy történetei is jók a két legyet egy csapásra szériából (aka szórakozva tanulni).

  • Meta Hari szerint:

    Miután a Neil Gaiman ajánlásoddal milyen jól jártam, hát akkor most ezt is megfogadom! sőt máris gondolkozhatsz a hálán, melyik legyen :))

  • heni szerint:

    Inkább majd ajánlok még:) Megjelent ám a Virágzabálók, tudsz róla? Küldjek?

  • Meta Hari szerint:

    Ó, igen, beépített kémeim vannak Darvasi köreiben, kaptam már friss fényképet is a könyvheti dedikálásról :) de könyvem még nincsen. A csereügyletről tárgyalhatunk… egy Virágzabálók kedvéért hajlandó vagyok felfüggeszteni a fogadalmamat, hogy most csakis angolt olvasok… Meg most már van fix címem is… ááá, mekkora karácsony lenne… :))

Vélemény, hozzászólás?

Mi ez?

You are currently reading György csodálatos gyógyszere at szalonnacukor.

Meta

