Szembejött szentencia

május 28, 2009 § Hozzászólás

vocabularyexpander_collins Egy lépéssel máris előbbre jutottam a mostani kínzó kérdéseim válaszolásában. Kaptam egy kérdést, hogy amikor megérkeztem Londonba, mi tetszett és mi nem, körülbelül ez volt a kérdés kezdete és a kultúrsokk mibenlétéről kell majd beszámolnom. Korrekt kis kérdés ez, lassan két hete kotlok rajta, valahová el kll jutnom egyszercsak. Biztosan erről is álmodok mostanában.

Az étteremben is egy érdekes és feszült nap volt, nagy forgalom, vagy ahogy itt ezt mondják, ‘busy day’, bár ez a kifejezést mindenki használja és ha őszintén írjuk fel a tartalmát-értelmét, akkor arról van szó, hogy a normának számító láblógatáshoz képest dolgozni kellett folyamatosan, és nemcsak a bevándorlóknak, hanem az angoloknak is.

Melegem lett a végére, a kinti hő is már az észlelhető celziuszokba kúszott fel, aztán ha már amúgy is a központ felé vagyok, hát benéztem a könyvtárba. Egyszercsak előugrott az itt mutatott könyv és mindjárt az elején abból pár mondat. Az első kettőt rögtön írtam a noteszba, mert annyira a naphoz illett.

That verbal communication must surely be as vivid and exhilarating as the paintings it describes. In it, the writer has obviously had at his elbow a formidable palette of words, none of them, incidentally, rare or quaint or outlandish, but words selected and blended to create a crystal-clear word-picture and a raw feeling of high excitement.
That is what communication, spoken or written, is fundamentally about – clarity and emotion: clarity to get your thoughts across unambiguously, and emotion to attract attention and convey feeling.

A pontos fordítást még nem tudom mellékelni, mert még én is hiányosan értem, viszont a kapcsolódási pont itt van kerek-perec. A lényeges három szó, ami köré szövődik az egész problémakupac: crystal-clear, clarity and emotion, azaz kristálytiszta, világos és érzés. A gondolatokra, a közölnivalóra vonatkozik az egész és tulajdonképpen válaszol a mit, hogyan, miért kérdésekre. Mit akarok mondani? Hogyan mondom? Miért?
Azt hiszem, itt van a hantolás a kutya felett, amióta benne vagyok ebben az ánglius világban, a kommunikáció köztünk valahogy megváltozott, a világ és köztem most elcsúszott valami. Jönne a mondanivaló, de nem értem, és nem csak szóbeli eltéréseink vannak, hanem gondolatmenetiek is, szokásbéliek is és érzésbeliek is. És erre a sokkhelyzetre való tekintettel én is mondanám a magamét, de hogyan? Meg mit is mondjak, hogy klappoljon a kinti világgal?
Látok egy szituációt, arról gondolok valamit, de nem tudom elmondani, mert az én szavaim (hiába tükrözöm angol szavakra) csak nem állnak össze mondatokká úgy, hogy átmenjen a megoldás a másikhoz. Ezen most jól megsokkosodtam és ha nagyon rámjön néha a hazamenés, akkor mindig veszek egy szótárat dühből, kinyitom valahol és elkezdem olvasni, ettől megnyugszom, felírok egy-két okos mondatot és továbbra sem értem az ángliusokat. Ahogyan beszélnek, az már tisztul, de amit beszélnek!?
(A könyv maga egy érdekes kiadvány, szótár, de úgy szótár, hogy nekünk is kell benne dolgozni. A-tól Z-ig vannak a fejezetek elnevezve és az A-s fejezetben a-betűvel kezdődő szavakkal foglalkozik. Például nekünk kell kitalálni – van egy ilyen rész a fejezetekben – hogy a felsorolt szavak mit jelentenek, mindegyikhez van három választás melléírva. Van benne még szógyűjtemény, értés-ellenőrző gyakorlat és számos más apróság, ami segít abban, hogy ellenőrizzük, vajon elég sok szót ismerünk már ösztönösen és pontosan, vagy van még valahol tanulnivaló. Belelapoztam, nem egy upper-intermediate szint, hanem még tudományosabb. Ezért az idézetért viszont érdemes volt elkezdeni a bevezetést.)

Vélemény, hozzászólás?

Mi ez?

You are currently reading Szembejött szentencia at szalonnacukor.

Meta

