Lyuk a falban és a Piros Börönd

április 24, 2009 § 2 hozzászólás

holeinthewall1Egyszerűen csak lyuk a falban. Pénzköpő automata. Nemrég láttam ezt a kifejezést a most lapozgatott szleng-szótáramban, hát erre nem előkerül egy illusztáció? Gondolkodóba és hasonlítóba estem, mifelénk az ATM elnevezése közismertebb, rövid, bár betűszó és néha magyarázni kell. Itt meg? Van egy szép hosszú kifejezés a betűszó helyett, ami kézenfekvő és amikor először megpillantottam, a rácsodálkozás csattant a homlokomon, tényleg, hát mi is lehetne más.

Ebben az országban nagyon-nagyon sok mindent lehet kapni automatából, a legizgalmasabb egyelőre a közlekedési automaták rendszere, mindenre van bennük jegy, csak okosan kell ‘őket’ faggatni. A Lyuk a falban kifejezést egyébként – eddig – csak a bankautomaták fölött láttam, de majd még figyelek császkálás közben, hogy is van ez pontosan.

×

budgetdayinengland1A Piros Börönd az angliai költségvetés benyújtásának napjához tartozik, fontos ceremónia-kellék. Április 22-e a nap, reggel megjelenik a főpénzügyi főfőnök a Downing Street 11. ajtajában, meglengeti a bordó stuffot, aztán kattognak a fotógépek, zizeg a tévé és hörög a parlament. Este a tévében elegánsan egyszerűre berendezett fotelban, irodabútor és zászló háttérrel elmondják a népnek, hogy is van a logika a következő évben és az azután következő években. Mindjárt az első mondatokban sűrűn előfordul a tax szó, na ekkor már lehet a távirányítót szorítani, jó lesz-e a következő mondatban bemutatott százalék, ekkor marad a nézés, vagy nem lesz jó a százalék és akkor inkább elkapcsolás lesz… Most az van, hogy jó százalékok vannak, szerintem. Emelni fogják a benzin, a cigaretta és az alkohol forgalmi adóját. A jövedelemadó is emelkedik, a legmagasabb szinten.

Most nagyon fontos az embereknek ez a költségvetés, mindenhol erről beszélnek, annyira a jövőt érinti, hogy a most esedékes ünnepek (britek védőszentje, királynő, Shakespeare, Föld Napja meg még biztosan van pár) is háttérbe szorulnak, nem azokkal foglalkoznak, hanem ezzel. A gazdasági válság miatt abszolút érthető is. Említettem már, hogy a részletek közül melyek tetszenek nekem (ráadásul egy már van is, ami érint engem is, amennyiben el tudok indulni a kőgazdagság felé vezető úton) és azóta kettő dolog még hozzájött. A parlamenti híreket figyelve feltűnt, hogy itt is berzenkednek a gazdag emberek, hogy miért kell több adót fizetniük, kirohanásaik stílusa sokkal erőteljesebb, mint a magyaroknál, udvariassági körmondatokba foglalt anyázás az egész, egy ilyen cirkalmat már megfejtettem, nem kicsit röhögtem. Aztán a királynő úgy is aláírja a törvényt – szerintem simán, meg hát persze sok választása nincs is, mivel a dolgot mindenki támogatja, annak ellenére, hogy a zöldbőrös teremben rendesen szapulják.Illetve majd figyelem, hogy mi lesz a vége, tényleg lesz-e fellendülés, mint ahogyan itt beszélik.

Morzsák a kávé mellé.

A budget szó a francia ‘bougette’ szóból ered, kicsi táskát jelent és magyarázatot ad arra, miért mondják angolul úgy, hogy a ‘kancellár kinyitja a költségvetését’ (Chancellor opens his budget). Egyébként bordó bőrtáska, 1860-ban készítették, William Gladstone volt az első, aki használta. 1965-ben kicserélték egy másikra, amelyet közönséges barna cekkernek csúfoltak, aztán a Toryk visszavették az eredetit. Nem mellékesen a kancellár az egyetlen parlamenti képviselő, aki a költségvetés hurcolása közben/mellett hurcolhat magávan még alkoholt is. Egyszer a kilencvenes évek elején le is fényképeztek a bordó táskában egy üveg whiskyt. E kis apróságokat a metro újságból szedtem, megállók közt csipegetve.

Reklámok

  • bluemoon szerint:

    Na végre működik a net nálad!:) Igen érdekes volt, amit innen onnan a metroból összecsipegettél. Még, ilyen is jöhet:))
    Meg személyes is, meg dolgozós is, meg világlátós is.

  • Meta Hari szerint:

    A netnek én is nagyon örülök, most már azt kell szervezni, hogy mikor hagyom abba! Egy egész napos ágybannetezéssel ünnepeltem a hálózat megjövetelét ugyanis, és hát egy kicsit lyukas is a lelkiismeretem ezért. Na de amúgy is nagyon zajlik az élet, azt hittem, megszoktam már, de minden nap kiderül, hogy ó nem, ez még mindig csak a kezdet. Adatfeljegyző füzetből is kellett venni másodikat…

    Meg személyes is, meg dolgozós is, meg világlátós is lesz :))) sőt.

Vélemény, hozzászólás?

Mi ez?

You are currently reading Lyuk a falban és a Piros Börönd at szalonnacukor.

Meta

