Közbeszéd öt könyvről – 2008bestof

január 9, 2009 § 2 hozzászólás

Sasó is kíváncsi, meg hát most van divatja az évértékelő bejegyzéseknek a blogvilágban, meg még az is, hogy van-e úgy 5 könyv, ami tavaly emlékezetes élményt nyújtott, érdemes lesz ezt összefoglalni. Láttam már a többieknél, hogy összeszedték, mi fordult meg a kezeik között, van lista számos. El is kezdtem gondolkodni az enyémen, szigorúan fejből, aztán kettő súlyos darab után megállt a lista. Ekkor jött a könyvtár íze kategóriám, ott is nagyban dúlt a semmitmondás, fontosnak érzett részletek és néhány élményösszefoglaló mondat.
Hogy ennyi lett volna a 2008? Hogy hát pedig szoktam olvasni rendesen… Na ja. Be kellett vallanom magamnak, tényleg de tényleg nem olvastam tavaly. Volt úgy három hónap, hogy talán újságot se. Tudom az okát, k.ngy.
Nyáron megint adódott egy kis lehetőség, ott igen, megvolt az Élmény, később a lábadozásnak nevezett hetek alatt megint minimál-lapozás volt, abban az időben a fekvést szigorúan alvásra használtam fel, ahh, ma meg…
Igen, a zinternet a zoka, meg a fotel. A főbérlő fotelja, kidobni nem lehet, az új meg nem fér el tőle, beleülni viszont már lassan kész érveszély, akkora lábzsibbadást lehet tőle kapni, hogy pontosan két hangyahadsereggel ér föl.
Így aztán most keringtem egy sort a feljegyzéseim és a polcaim között és kiválasztottam pár szempontot, amelyek segítenek a 2008-as év helyretételében.
Első a listában és az élményben Spiró György Fogság című regénye. Már tavaly egyszer beleszagoltam, de igazából tavaly augusztusban kezdtem újra és akkor aztán végig-végig-végig.. nehezen tudtam letenni és jó volt olvasni. Apró részletekre ugyan még nem emlékszem teljesen, csak a történetre és az abból elsődlegesen leszűrhető tanulságokra, de biztosan tudom, hogy lesz ebből még második olvasás is. Sokszor megálltam és latolgattam a lapok közül kijövő vélekedést, átformáltam, rágcsáltam, aztán haladt tovább a történet és világosodott a helyzet. Szórakoztott és a cím abban az augusztusban különös jelentéssel bírt számomra, ennek a különösségnek pedig most látom értelmét.
Ebben a listában volt még Csernusdoki könyve, Peixoto Egyetlen pillantás nélkül-je, Margaret Atwood Penelopeiaja, Rushdie Shalimár bohóca, Berniczky: Méhe nélkül a bába. Rangsor nélkül.
Metakonyhafilozófia rovatban szintén van jelentős irodalom. Első helyen Ortega y Gasset: A tömegek lázadása című esszéje van. Akkora rádöbbenést már rég okozott könyv/író, mint amelyet ettől az eszmefuttatástól kaptam. Biztosan van már rá cáfolat meg át- és visszamagyarázás és lilaság vele kapcsolatban, meg persze továbbfejlesztés, de a mai világot még mindig nagyon jól írja le. Véleményem szerint ha egy-két kifejezését kicseréljük a ma divatos tömeg-szavakra, mint például fogyasztói társadalom, tömegkommunikáció, választópolgár és * na itt megakadtam, árulja el valaki gyorsan, mi az a szakszó, amit úgy tudnék körülírni, hogy fogyasztástudatos boltzombi, az a modernnek mondott ember, aki a ‘fogyassz, szenvedj’ életelv szerint él, ill. rá lehet még mondani, hogy akkor is vesz valamit, ha semmi szükség nincs rá* szóval a mai szakkifejezésekkel behelyettesítve abszolút pontos lenne az esszé és bizonyára bestseller ismét. A kategóriámban élmény volt még Thoreau Walden-ja, illetve egynémely ókori szerző apróbb darabjai. A most reklámozott guruk (Osho és tsai) könyvei viszont leszálltak az emléksüllyesztőbe.
Virtuális világ témában nincs abszolút helyezés, csak első három van. Jake Smiles 1 link című könyvét évek óta vadászom beszerzésre, ugyanis nem volt elég egyszer olvasni a könyvtárból, kell itthonra a polcra. Remek, remek, remek, ahogyan a virtuális élet paráit bemutatja, a nick-link-login hármas alapra felépített cyber-élet mézéről és véréről beszél. Douglas Coupland JPod-ja egyrészt angolul volt, teljesen pontosan nem is értettem, csak annyit, amennyit a mai IT-szlengből ismerek, de simán hozza azt a világot, amit ma kockának hívunk. Ráadásul piszkálta a kíváncsiságomat annyira, hogy rákeressek alaposabban és megtaláljam a belőle készült sorozatot, ami szintén egy kihívás lesz nyelvtanulásügyileg. A harmadik pedig Asimov: I Robot.
Ez át is visz a következő kategóriába, english language, mert 2008-ban kaptam rá az angolul olvasásra, kisebb-nagyobb, de inkább nagyobb sikerekkel. Az I Robot volt az első a Bookworm sorozatból (nyelvtanulói szintekre egyszerűsített történetek), amely sorozat 4-es szintje annyira meghozta a bátorságot, hogy rögtön bele is fogtam egészestés angol eredetikbe. a.m.homes This book will save your life – és tényleg megmenti az életét és egy kedvesen elgondolkodtató sztori nagyon jó csattanóval a végén – ez adta a visszavonhatatlan lendületet. Lewycka először magyarul volt meg (Rövid traktortörténet ukránul), aztán angolul és a mivel a legvadabb történet kategóriámban is simán pálmás helye van, ezért további Lewycka-művet rágtam át, Strawberry Fields. Jó szórakozás volt mindegyik. Továbbá Lomb Kató Így tanulok nyelveket című örökbecsű kötete, magyarul, legalább hússzor olvastam és még mindig tud új tippet adni. Hm.
Legjobb beszerzés tényleg csak címszavakban: Merényi Dániel Napirajz 2, Fűszeres Eszter szakácskönyve, Márai 1945-ös naplója, Csehov: A varga és az ördög. Mindegyiket olyan jó kézbe venni, szépek, gyűjtemények és mindig csak egy kicsit lehet belőlük venni, mint egy bonbonból. Illetve a napirajzok esetében mint egy kolbászos bonbonból.
Útikönyv-legek: Michael Palin New Europe a meglátásai és az élményei miatt. Kosztolányi Dezső Európai képes útikönyv az utazás ízének bemutatása miatt, szinte menésre ingerel, ehh, elég csak emlegetni. Wellner István Velencétől Rómáig – a stílusa verhetetlenül nyolcvanas évekbeli, a tájékoztatása verhetetlenül kolosszális :) És végül a Rough Guides sorozatból a Tuscany – Umbria, mert nagyon furcsa módon került hozzám és a leghasznosabb volt, amikor ránk szakadt Itália látható szépsége.

book_gpoke

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Mi ez?

You are currently reading Közbeszéd öt könyvről – 2008bestof at szalonnacukor.

Meta

