Ablak-Zsiráf – Közlekedés

november 2, 2008 § 4 hozzászólás

A képek válogatásában odáig már eljutottam, hogy szuszakolva éppen ráférnek az ‘alkotások’ egy dvd-re, a videók már nem. A kattogtatások csoportosítása és válogatása közben feltűnően sokféle közlekedési eszköz került elő, közlekedési módok is persze, a toposz ebben a robogósok cikázása az autók között.

Mi közúton támadtuk le az országot, abból is a gyorsított változaton, az autópályán Tarvisio felől.

Kisebb letérőt tettünk pihenés-képpen, akkor láthattuk meg, mekkora monstrum az egész út, a viaduktok száma Udinéig több volt mint harminc. Alagút-viadukt, viadukt-alagút, alagút-alagút és így tovább, mindenféle sorrendben. Kifejezetten tetszik, hogy az út alatt átvezető gyalogos híd kábeleit milyen stílusos oszlop tartja. Az is nagyon gyakori errefelé, hogy a régi pálya-elemeket nem tüntetik el, hanem pár méterrel arrébb felhúznak egy újat. Vasúti pályát vitt vagy visz éppen ez a viadukt:

Aztán ha már nagyon besűrűsödnek az aszfaltcsíkok, rendes elosztóra van szükség, mint például itt, és három nemzet nyelvén is ránk szólnak, hogy ha letérni szándékozunk, tegyük meg, mert később már nem tudunk és akkor keringünk körben, körben, körben, míg csak ki nem hűl az esti bolognai vacsora.

Az úthálózat teljes hossza 309 044 km, ebből 6400 km autópálya.

A partokat négy tenger mossa, így a vízi közlekedés legalább olyan fontos, mint autózni. Elsőnek vegyük a kapcsolódást, amikor az autók a komp gyomrába mennek. A teherkocsik, a kamionok és a buszok is felférnek simán, pedig a kikőtőbe közelítő kompon ez egyáltalán nem látszik.

Pedig de. És már megyünk is, akkor éppen Elba szigete felé tartott a komp. Nem csak autókat és turistákat kell utaztatni, hanem például rozsdát is. Piombino-ban kaptuk el az egyik rozsdaszállító kisebb tengeri hajót.

Egyéb vízi lélekvesztők és alkalmatosságok:

Motorcsónak az igazán sietőseknek.

Evezős csónakok a romantikusoknak.

Vitorlás hajó a még romantikusabbaknak és még gazdagabbaknak. És van itt még egy sárga izé a nagyon sportosaknak, de ehhez kell nagyon fekete napszemüveg, nagyon barna bőr és nagyon feltöltött bár, valamint nagyon csajok kellenek még, lehetőleg kevés fürdőruhában és fekve. Na nem az irigység beszél, csak láttunk ezt-azt Elbán, például a sárga középső párját az ottani kikötő kellős közepén a fenti kellékek mindegyikével.

Át kell most már térni kicsit szilárdabb talajra, láttunk egy dokkra hasonlító hajót is bent a városban, van benne a hasában valami…

A hídon átszaladó villamosnak nagy szerepe van, mert egészen furcsán egyszínű, talán csak véletlenül keveredett a képre. Ugyanis telis-tele vannak reklámmal, színesek és az idegen első pillantásra rá sem jön, hogy villamost lát. Másodikra talán, de még akkor is figyelnie kell az elektromos jelzéseket. Egy közelről:

Egészen komolyan látszik a római közlekedési mód, a gyorsan és oda még beférek stílus. Elég ehhez megvizsgálni a villamos orrát és a horzsolásait. A robogók és az autók következnek, amelyekből egyformán rettenetes sok van a városban, vagy még annál is több. Sebesen cikáznak és hajtanak, DE dudálást nagyon keveset hallottunk! Anyázást is csak csendesen bajusz alól. A mentőautó szirénája kedvesen dallamos, második nagy meglepetés!

Mindenhol parkolnak, járda nagyon sokszor nincs is, a gyalogosok ügyesek és még a Pantheon is látható. Vannak ezen kívül még biciklik is, sokkal többen, mint itthon, sőt, szép bérbicikliket is láttunk.

Kötöttebb közlekedési forma a metró, sötétebb is – kivétel amikor a felszínen szalad át egy hídon – és bizony nagyon vicces tud lenni, amikor kapaszkodás nélkül fotózás alatt állnak a jelzései és kanyart vesz be éppen. Tehát ahogy a jel mutatja, ne hozzál függőleges reklámtáskát, mert piros ragasztószalag kerül a kezedre. Valamint metróajtóban integetni tilos, mert nyíl áll a hasadba.

Még jobban sines dolog a vasúti közlekedés. Olaszországban a közúti közlekedés és szállítás elsőbbséget élvez a vasúti közlekedéssel szemben, mégis naponta több mint egymillió ember használja ezt a közlekedési formát.

Volt szerencsénk három napig reggel-este vonatozni, éppen úgy, mintha munkába járnánk, de ezen a momentumon kívül semmi más hasonlóság nem volt az olasz vonat és a magyar között. Első különbség: az olasz vonat pontosan jött és jelezve pontosan késett és pontosan érkezett, mindig a jelzésnek megfelelően. Második: tisztaság volt, mind a hat alkalommal. Harmadik: gyors és emeletes.  Negyedik: zsúfolt néha, de szabad helyet szerezni egyszerű és anyázásmentes. Zugcigizők sem voltak. Mindent kiírtak és bemondtak, három nyelven akár.
A kijelzőket erősen ajánlom szemrevételezésre… A Ritardo rovat volt a késés helye, percekben mutatja, egyik nap volt ott egy hatos, de a végállomásra érve eltűnt, nulla maradt.

A csaknem 20 000 kilométeres vasútvonal több mint fele villamosított. 1994-ben a nemzeti vasúttársaság elkezdte kiépíteni a nagy sebességű vasúti vonalakat, amelyek lehetővé teszik a 150 kilométeres átlagsebességgel történő közlekedést is.
A vonatjegyeket a vasútállomások pénztáraiban, az erre kijelölt utazási irodákban és a vasúti jegykiadó automatákban lehet megvásárolni. A rövid útra (100 km alatt) szóló jegyeket újságárusok és trafikosok is árulják. A vonatjegyet a kalauznál is meg lehet váltani, magas felár megfizetésével.

*
Az ország területének 80%-át hegyek, dombok borítják, melyek nem állnak művelés alatt. Művelhető terület: 20%, ebből szántóterület: 13 millió ha, gyümölcsös: 2,7 millió ha, erdő: 5,2 millió ha. Ha éppen arról a 13 millió hektár szántóról kell közlekednünk, itt a megfelelő eszköz. Kinagyítva egy traktor látszik. Idehaza ez a jószág piros és fiú, viszont ha lány, akkor tessék olvasni! További szállítóeszközök, amelyekkel mindent és mindenhová. Láttuk, tényleg elvisznek.

Az építkezőknek is kell közlekedni, habár ez a város állapotán nem látszik meg.

A városban a múzeumi területek a legnépszerűbbek, ide busszal és turistabusszal lehet tömegesen eljutni.

Az antik világban népszerű közlekedési eszköz volt a lovasszobor és a harci szekér, szinte mindenhol láttunk belőlük emlékeket. Ma már csak galambok parkolnak rajtuk, de még így is érdekesek, főleg, ha Marcus Aurelius neve is előkerül.

*

Végül következzenek a különc kedvencek.
Láttunk Elbán szupersportos motort, pont ott, ahol három méter egyenes útszakasz nincs, hát még sík, na de mindegy, pálmafa-motor-digó-dögös.

Utaztunk aztán Orvietóban kétszer tíz percet egy siklón, fel az óvárosba. Legnagyobb sajnálatomra fénykép nem készült, mert nyolcvanan suvasztódtunk be a kabinba és nem mertem kiengedni az objektívet, máshogy meg nem látszott. De mivel google a mi barátunk, hamar lesz kép.

Zárásképpen meg éljenek az olasz zöldek és őrizzék meg a humorukat. Pietro Metastasio szobrán ugyanis ott a megoldás.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Mi ez?

You are currently reading Ablak-Zsiráf – Közlekedés at szalonnacukor.

Meta

%d blogger ezt kedveli: