október 8, 2005 § Hozzászólás

ROXÁN: De hát a szellem…
CYRANO: Gyűlölöm, utálom
A szerelemben! És bűnnek találom,
Ha az ember, forrón s híven szerető,
Szavakkal játszik! Eljön az idő,
– És szánom azt, akit nem ostromol
E drága perc – mikor a szív komoly
Szerelmet érez… mélyet és valót,
Mely bántásnak vesz minden cifra szót!
ROXÁN: S e percet hogyha eljöttnek tekintem,
Mit mond nekem majd?
CYRANO: Minden, minden, minden
Ajkamra tódul!… Rád dobálom sorba,
Egész csomóstól és nem kötöm csokorba!
Megőrülök!… Szeretlek!… Gyönyöröm
Súlyát nem bírom!… Megfojt az öröm!
Szívemben mint apró ezüst harang,
Függ a neved Roxánom… s mert beteg
Vagyok a vágytól s folyvást reszketek,
A csöngettyű szól és a tiszta hang
Roxán nevét csöndín szüntelen!
A képed ott járt mindenütt velem.
Emlékbe zártam minden semmiséget.
Tudom: tavaly május huszadikán,
Megváltoztattad reggel a hajéked.
Ó, ez a haj napként ragyog le rám!
S mint a szem, merőn a napba nézve,
Káprázva lát piros gömböt sokat!
Úgy látok én, hajadtól megigézve,
Aranysugáros szőke foltokat?
ROXÁN: (megindult hangon)
A szerelem!…
CYRANO: Az!… Féltő, szenvedélyes
Vad indulat, amit a szívem érez,
Gyötrő, komor… valódi szerelem!
De nem kér semmit önző módra! Nem!
Hogy boldogabb légy, üdvösségemet
Akármely percben átadnám neked,
S jó tettemet nem rónám soha föl,
Hogy meg se tudd… Csak néha, messziről,
Gyönyörködném sugárzó életedben,
S örömmel súgnám: Ezt én cselekedtem!
Ha rám tekintesz, egy-egy új erény
Sarjad ki bennem s jobbá válok én!
Kezded-e látni? Ó, érted-e már,
Hogy e homályban, mint meleg sugár
Röpül feléd a lelkem? Drága éj,
Kedves homály, fönséges szenvedély!
Én, én beszélek és ő hallgat ott!
Bohó szívem szebbet nem álmodott
Soha, soha, mint e csodás valóság!
Küldj rám halált most, ó, isteni jóság!
Az én szavamtól reszket odafönn
A kék gallyak közt!… Úgy van, reszket ön,
Gyengéd levél a levelek sorában…
Érzem, hogy reszketsz lelked mámorában!
Zavart kezecskéd, gyönyörű virágom,
Hozzám remeg e nyíló jázmin ágon!
(szenvedélyesen megcsókolja egy lecsüngő ág végét)

Vélemény, hozzászólás?

Mi ez?

You are currently reading at szalonnacukor.

Meta

